Snelle update

31 augustus 2016 - Mek'ele, Ethiopië

Ik weet niet hoeveel jullie meekrijgen van de situatie in Ethiopië, maar sinds ik hier ben aangekomen is aan de jarenlange rust een einde gekomen. Een politiek conflict tussen verschillende bevolkingsgroepen in het noorden van het land veroorzaakt protesten en de nodige doden. Hier in de provincie Tigray is niets aan de hand. Er zijn geen protesten en via de contacten op de Nederlandse ambassade in Addis zijn er ook nog geen waarschuwingen uit gegaan voor deze regio. Morgen vertrek ik naar het zuiden van de provincie om mijn veldwerk te starten en ook daar is niets aan de hand vooralsnog. Ik word goed op de hoogte gehouden door verschillende mensen van de universiteit en mocht er iets gebeuren dan word ik direct weg gehaald en naar een veilige(re) locatie gebracht.

Maar nogmaals, hier is niets aan de hand. Dat wil ook zeggen dat mijn onderzoek vooralsnog gewoon door gaat. Wel ben ik niet meer van plan om na mijn veldwerk door het land te gaan reizen. De situatie kan zo snel veranderen en ik spreek de taal niet waardoor ik ten eerste geen idee heb als er iets verandert en ten tweede nergens heen kan. Dus zijn er twee opties, of ik kom een paar weken eerder terug naar Nederland, of ik blijf nog een paar weken in Mekelle om mijn thesis te schrijven en kom gewoon half november terug. Dat is afhankelijk van de mogelijkheid om mijn ticket om te boeken.

Verder gaat hier alles goed. De mensen zijn ongelooflijk vriendelijk en het eten is nog steeds heerlijk. Al moet ik wel toegeven dat het Afrikaanse nietsdoen absoluut niet voor mij is weggelegd. Maar nogmaals, ik pas goed op mezelf en er zijn nog meer mensen die ook op mijn veiligheid passen. Verder hou ik goed contact met Nederland dus als er iets verandert kunnen we er meteen op reageren. Ondanks dat er hier niets aan de hand is, is het toch raar om ineens mailtjes te ontvangen van de ambassade en een gewijzigd reisadvies voor het land waar je bent. Ik had de inschrijving van de ambassade meer gedaan als een soort van plicht, maar het blijkt nu hoogst noodzakelijk. Ach ja, we zetten het in het rijtje ervaringen!

1. Cobie:
    31 augustus 2016
    Hallo Lara, nou gelukkig dat ze goed op je passen. Het lijkt me wel een rare situatie, nu daar zoveel onrust heerst. Veel succes met je veldwerk en doe voorzichtig. Dikke kus.
  2. Anne-Marie:
    Hey Lara,
    Fijn dat je goed op de hoogte wordt gehouden via verschillende kanalen en dank je wel dat je toch even een update doet.
  3. Jan en Mira:
    Hi Lara,
    Goed te horen dat tot nu toe alles redelijk onder controle is en dat je onderzoek kan doorgaan.
    Wij hebben er alle vertrouwen in dat je weliswaar "niet oud", maar zeker wijs genoeg bent om de juiste stappen te ondernemen om je missie naar gelang de omstandigheden, af te ronden.
    Groetjes en een dikke knuffel.
  4. Renate de Jong:
    31 augustus 2016
    Goed dat je zo realistisch bent om geen risico's te nemen! Wens je veel succes met alles en bovenal plezier en veiligheid!
    Groetjes uit een wellicht saai Reeuwijk :)
  5. Broer:
    Hallo Lara
    Met plezier gelezen.Wij hebben twee collegas in Addis zitten.Het allerbeste en maakt er gebruik van.Heel wat anders dan Z-America.Brasil is 50 jaar verder. Het allerbeste.Gegroet BROER.
  6. Caro:
    1 september 2016
    Oké dan, weer allemaal onder de noemer "ervaring"
    Fijn dat er meer dan jij alleen op je veiligheid letten

Maar wel hele andere wereld en reis dan je vorige trip, super toch dat je deze kansen "krijgt" en benut! Enjoy!
  7. Broer:
    1 september 2016
    Lara nog proficiat met je verjaardag.Groeten Broer